صفحه نخست | اخبار | ارتباط با ما
اخبار
چهارشنبه ٢٢ آذر ١٣٩٦
صفحه اصلي > خدمات > استقرار و پشتیبانی 

شرکت‌ها و موسسات با استقرار در پارک علم و فناوری خلیج فارس از این خدمات و تسهیلات بهره‌مند خواهند شد:

  • صرفه‌جويي اقتصادي و كاستن از هزينه‌­هاي شركت از قبيل زمين، ساختمان، دسترسي به اينترنت پرسرعت، سالن كنفرانس، اتاق جلسات با كيفيت بالا و ...
  • قرار داشتن در يك مجتمع تحقيقاتي و فناوري و استفاده از مزاياي همجواري واحدهاي فناور با يكديگر.
  • امكان فراهم كردن خدمات رفاهي بيشتر براي كاركنان مخصوصاً متخصصين شركت كه درگير فعاليت­هاي فكري بوده و نياز به فضاهاي با آرامش، پر نشاط و مناسب هستند.
  • امكان استفاده از سمينارها و كارگاه­هاي آموزشي كه در محل پارك برگزار مي‌شود.
  • پيدا كردن يك وجهه بين‌المللي و اعتباري جديد در قالب حضور در پارك علم و فناوري برای توسعه بازار.
  • امكان گرفتن پروژه‌­هاي بزرگ و خرد كردن آن بين شركت­هاي مختلف همكار در پارك و مرکز رشد (انكوباتور) و مديريت بهتر اين گونه پروژه‌ها.
  • پشتيباني دولت و دستگاه­هاي متولي از شركت­ها برای توسعه فعاليت­هاي خود.
  • دارا بودن تيم مديريتي و اجرايي مصمم و معتقد به اجراي پروژه و كمك به رشد شركت­هاي عضو پارك.
  • مجوز استفاده شرکت­هاي مستقر از اعتبار نام پارک علم و فناوري خلیج فارس.

 

خدمات استقرار و پشتیبانی

خدمات استقرار و عمومي پايه‌اي ترين نيازهاي خدماتي واحدهاي فنآور است. تدارك محلي براي استقرار واحدهاي فنآور و ايجاد زيرساخت‌هاي فيزيكي لازم، نخستين اقدام پارك علم و فنّاوري خلیج فارس است. اسكان در قالب استقرار در ساختمان‌های مراکز رشد، ساختمان‌هاي چند مستاجره يا اراضي واگذار شده از طرف پارك علم و فنّاوري خلیج فارس در چارچوب آيين‌نامه‌هاي مربوط به هر يك از اين بخش‌ها با ارائه برخي خدمات ديگر همراه خواهد بود.
این خدمات شامل فضاهاي اداري، تجهيزات اداري، خدمات اداري، اتاق جلسات، حفاظت و ورود و خروج اموال، ارتباطات (دسترسی به اینترنت و تلفن)، صدور کارت شناسايي پرسنل موسسات فناور می­باشد. لازم به یادآوری است که بسته به مکان استقرار و زیرساخت مخابراتی، خدمات تلفن ممکن است آنالوگ یا بر بستر شبکه (IP Phone) باشد.

در ساختمان‌هاي مركز رشد، اجاره اتاق با خدمات معمول در زمينه حفاظت از محل، تميزكاري اماكن مشترك، تامين و آماده به‌كار نگاه‌داري سيستم‌هاي سرمايش و گرمايش، ارائه تجهيزات اداري معمول، در اختيار قرار دادن فضاهاي مشترك مانند اتاق جلسات، خطوط تلفن، خدمات دفتري، تأمين ارتباطات اينترنتي، و...، همراه خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناس امور قراردادها مشورت کنید.

 
  • خدمات توسعه کسب و کار
  • پارک علم و فناوری خلیج فارس تلاش می کند تا با بستن قرارداد با شرکت­ها و سازمان­ها برای اجرای پروژه­ هاي بزرگ (به ويژه در مناطقي مانند پارس جنوبي و پارس شمالي) و برون سپاری اين پروژه­ ها به شرکت­هاي مستقر در پارک، زمینه توسعه کسب و کار را برای آنها فراهم نموده، همچنین با انجام پروژه­ هاي مشارکتي زمينه تعامل بيشتر بین آنها را فراهم کند.
  • ارتباط با پارک­هاي علمي داخل و خارج از کشور زمينه انتقال فناوري - به ويژه فناوري­هاي برتر - را فراهم خواهد آورد.
  • يکي از راهکارهای اصلي حمایت از توسعه کسب و کار، برنامه ­ريزي برای جذب سرمايه­ هاي خارجي و يافتن سرمايه­ هاي خطر پذير برای سرمايه­ گذاري در پارک است.

 

ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های مدیریتی، حقوقی، صنعتی، بازار، بیمه، مالیات و ... به شرکت‌ها و افراد نوآور و کارآفرین، می‌تواند بسیاری از ضعف‌های آنها را پوشش‌داده و جبران کند، به نحوی که بتوانند با ریسک کمتر به موفقیت دست یافته و در بازارهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به رقابت بپردازند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناس جذب و پذیرش مشورت کنید.

 

  • خدمات بازاریابی و شبکه ای

از جمله خدماتي که تحت عنوان خدمات بازاريابي و شبکه­‌ای به شرکت­‌ها و مؤسسات مستقر در پارک علم و فناوري ارائه خواهد شد موارد زير است:

  • اطلاع­‌رساني به شرکت­‌ها و مؤسسات مستقر در پارک درباره همایش‌ها، جشنواره­‌ها و دیگر رخدادهايی که در ارتباط با فعاليت­‌های ایشان است.
  • اطلاع­‌رساني به شرکت­‌ها و مؤسسات مستقر در پارک برای شناسايی سازمان­‌های سرمايه­‌گذار در زمينه­‌های مرتبط با فعاليت ایشان.

 

  • مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها

آزمايشگاه‌­ها و كارگاه­‌های نمونه‌سازی كه برای تجاری‌سازی محصولات مورد نياز شركت­‌ها است، توسط پارک راه‌اندازی و تجهیز یا با استفاده از امکانات سایر سازمان‌ها تامین خواهدشد.

در حال حاضر آزمايشگاه مجهز زيست‌فناوري در پارک فعال است.

خدمات مشاوره و آموزش

  • خدمات مشاوره تخصصی ثبت اختراع، ثبت مالکیت فکری، انتقال تکنولوژی و ارزش‌گذاری فناوری
  • خدمات مشاوره عمومی بازاریابی، امور حقوقی، حسابداری و بازرگانی
  • مشاوره  تدوین طرح کسب و کار
  • برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز و سطح شرکت‌های مستقر

خدمات استقرار و پشتیبانی عمومی

  • خدمات استقرار شامل بهره‌مندی از فضای استقرار، اینترنت، شبکه، سالن جلسات اختصاصی واحدهای فناور
  • خدمات پشتیبانی عمومی شامل آب ، برق، زیرساخت تلفن آنالوگ یا بر بستر شبکه (IP Phone) بر اساس مکان استقرار، استفاده از مهمانسرا
  • ارائه خدمات اداری شامل کپی، پرینت، اسکن و فکس
  • خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی

 

خدمات مالی – اعتباری

(برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناس امور قراردادها مشورت کنید)

تسهیلات تحقیقاتی:
تسهیلات تحقیقاتی برای انجام تحقیقات نوآورانه و ساخت نمونه محصول (ایده محوری)، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و دیگر مواردی که می‌تواند به موفقیت واحد فناور کمک نماید، به واحد فناور تعلق می‌گیرد. این تسهیلات صرفاً به واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد در راستای حمایت از ایده محوری مصوّب واحد فناور تعلق می‌گیرد.
تسهیلات تحقیقاتی به صورت وام در چند قسط، بر اساس برنامه زمان‌بندی ارائه شده از سوی واحد فناور و بعد از انجام کار و تایید ناظر پروژه، پرداخت خواهد شد.

تسهیلات خدماتی:
تسهیلات خدماتی، اعتبار واحد فناور نزد مرکز رشد برای تامین هزینه­‌های مرتبط با راه ­اندازی، و خدمات مورد نیاز برای فعالیت و رشد می‌باشد. واحد فناور می‌تواند هزینه‌های مرتبط با سرفصل‌های زیر را از این محل تامین نماید:
- هزینه­ های استقرار و خدمات پشتیبانی عمومی حداکثر تا سقف 1 سال
- خدمات علمی و اطلاع رسانی، فنی تخصصی و اداری (استفاده از آزمایشگاه و کارگاه، خدمات اداری و  ...)
- خرید تجهیزات اداری و دفتری، هزینه تعمیرات و نگهداری تجهیزات (خرید و ارتقای رایانه و لپ تاپ از این محل بلامانع است)
- امور بازاریابی (بروشور، سایت، کارت ویزیت، شرکت در نمایشگاه و ...)
- خدمات مشاوره‌ای-آموزشی (مشاوره مدیریتی، مالی و بازرگانی، خدمات حسابداری، شرکت در سمینارها و کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز برای واحدهای فناور، هزینه آموزش دستگاه‌ها و ماشین آلات واحدهای فناور)
- خدمات ثبت اختراع و مالکیت فکری، تدوین و اخذ استاندارد محصول، اخذ بیمه‌نامه محصول، اخذ گواهینامه کیفیت

نحوه بازپرداخت تسهیلات تحقیقاتی و خدماتی:
واحد فناور موظف است مبلغ تسهيلات تحقیقاتی و خدماتی دریافتی را پس از اتمام طرح، طبق برنامه زمان‌بندی ارائه شده در زمان پذیرش و مدت تنفس (حداکثر 1 سال) که طبق نظر شورا تعیین خواهد گردید، حداکثر در مدت 3 سال به صورت اقساط ماهانه باز پرداخت نماید. اين مبلغ براساس تشخيص شوراي مرکز رشد كه نتیجه ارزيابی‌هاي بعمل آمده از واحد فناور و ميزان پيشرفت آن در شاخص‌های ارزیابی طی مدت استقرار در مرکز هستند، تعیین خواهد گردید.

خدمات بازاریابی:

  • خدمات بازاریابی، پروژه‌یابی و تجاری‌سازی
  • تهیه بسترهای لازم برای ارتباط با موسسات و افراد سرمایه‌گذار در داخل و خارج از کشور
  • شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها برای آشنایی با فناوری‌ها و نوآوری‌های روز

خدمات مشاوره و آموزش

  • خدمات مشاوره تخصصی ثبت اختراع، ثبت مالکیت فکری، انتقال تکنولوژی و ارزش‌گذاری فناوری
  • خدمات مشاوره عمومی بازاریابی، امور حقوقی، حسابداری و بازرگانی
  • مشاوره  تدوین طرح کسب و کار
  • برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز و سطح تیم‌های نوآور

خدمات استقرار و پشتیبانی عمومی

  • فضا و امکانات استقرار، اینترنت و شبکه به صورت رایگان
  • ارائه خدمات اداری شامل کپی، پرینت، اسکن و فکس
  • خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی


خدمات مالی – اعتباری
تسهیلات تحقیقاتی برای انجام تحقیقات نوآورانه و تولید نمونه اولیه به تیم نوآور تعلق می‌گیرد. این تسهیلات صرفاً به تیم نوآور پذیرش شده در مرکز در راستای حمایت از ایده محوری مصوّب در شورا تعلق می‌گیرد.

خدمات بازاریابی

  • شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه‌ها برای آشنایی با فناوری‌ها و نوآوری‌های روز
بي اغراق يكي از پيچيده ترين مراحل نوآوري، مرحله انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي به عرصه بازار و توليد است كه با عنوان «انتقال فناوري از تحقيقات به توليد» شناخته مي‌شود. واقعيت اين است كه هيچ الگوي قطعي و عمومی در اين زمينه وجود ندارد. فرايند تجاري‌سازي فناوري‌هاي جديد، فرايندي پيچيده، نامنظم و تصادفي است و براي هر فناوري جديد مشكلات و ويژگي‌هاي خاص خود را دارد.

تجاري‌سازي موفق فناوري حداقل نيازمند به تقاضاي كافي، برتري بالقوه فناوري براي پاسخگويي به آن تقاضا و يك سازمان يا فرد كارآفرين با منابع و توانمندي‌هاي مديريتي و بازاريابي مناسب براي تحويل محصول نهايي به بازار است. يكي از مهم‌ترين اركان فرايند تجاري سازي فناوري، بازاريابي فناوري است. بازاريابي فناوري از نوع بازاريابي تعاملي است، بدين معني كه كيفيت فناوري تا حد زيادي به كيفيت تعامل فروشنده و خريدار بستگي دارد.

شركت‌هاي دانش‌بنيان به دلیل نوپا بودن به‌جز مساله تامين مالي، با مشكلات ديگري همچون نداشتن تجربه، دسترسي نداشتن به بازار مناسب براي محصولات خود، نبود امكان استفاده از خدمات بانكي همچون ضمانت نامه و ... دست و پنجه نرم مي‌كنند. پارک علم و فناوری براي رفع اين مشكلات خدمات متعددي ارائه مي‌نمايد كه ضمن كارآيي مناسب، هزينه بسيار پاييني براي ايشان در بر خواهد داشت. از جمله اين خدمات، بازاریابی محصولات دانش‌بنیان است.
 
دسترسي به بازارهاي داخلي و خارجي آرزوي هر شركت تازه تاسيس است. شركت‌هاي نوپاي دانش‌بنيان عموماً ارتباط چنداني با بازار محصول خود نداشته و صرفاً مقوله توليد و امكان‌پذيري آن مدنظر ايشان بوده است. پارک علم و فناوری خلیج فارس با بروزکردن استراتژی‌های تجاری‌سازی و بازاریابی به شرکت‌های زیرمجموعه خود برای تجاری‌سازی محصولات کمک می‌کند و با ارائه خدمات تخصصي مختلف، اين امكان را دارد تا ضمن ارائه مشاوره بازاريابي به شركت‌هاي نوپا، خدمات بازارسازي و جلب مشتريان جديد براي محصولات اين شركت‌ها را نيز با همكاري مشاوران بازارياب خود انجام دهد.
 
همچنین پارک علم و فناوری خلیج فارس با استفاده از بستر فضای مجازی، برای تسهیل راه‌اندازی وبگاه شرکت‌های زیر پوشش خود و معرفی محصولات و خدمات تخصصی قابل ارائه‌شان اقدام کرده تا ضمن ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود به بازارهای هدف، نیازمندی‌های تخصصی آن بازارها را شناسایی کند و ارتباط سازنده و پایداری را بین صنایع و بازارهای هدف و شرکت‌های دانش بنیان بوجود آورد.
 
برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناس بازاریابی مشورت کنید.

 

تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان*

تجاری‌سازی فناوری نقش کلیدی در فرآیند ثروت‌آفرینی در اقتصاد دانش‌بنیان دارد. زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان بدون حلقه­ تجاری‌سازی دانش و فناوری، در فاز تحقیق و توسعه باقی می‌ماند.

رمز بهره‌مندی جامعه از دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در توجه ویژه به این حلقه نهفته است. مطابق نمودار زیر، تجاری‌سازی دانش، فرآیندی پویاست که با بررسی پیوسته بازار تقاضا، تغییرات فناوری، سبک زندگی و استانداردهای مصرف ارتباط تنگاتنگ دارد. مشابه هر فعالیت صنعتی، بازخوردهای مصرف‌کننده و بازار به تحقیق و توسعه در کسب و کار دانش‌بنیان جهت می‌دهد و نوآوری بیشتری می‌آفریند
.

واژه تجاری‌سازی، واژه‌ای سهل و ممتنع است، سهل از این بابت که هر کسی با اندک آشنایی با علم اقتصاد مهندسی می‌داند که هر کالایی پس از تولید باید راه خود را به بازار و مصرف کننده باز کند.
اما تجاری‌سازی فرآیندی بسیار پیچیده، فنی و چالشی است. برای کالاهای دانشی که سهم نوآوری در آنها بالاست، ریسک تجاری سازی به مراتب بالاتر از کالاهایی است که شناخت کافی از آنها در بازار و جامعه وجود دارد.

کالای با سطح فناوری بالا (High Tech) معمولاً از یک سو با حاشیه سود بالا و از سوی دیگر با ریسک سرمایه بالا همراه است. در مقابل، کالای با سطح فناوری متوسط یا پایین (Low & Mid Tech) معمولا حاشیه سود کمتری دارد، ولی به دلیل عواملی چون شناخت کافی مصرف کننده از کالا، تبلیغات کافی، استانداردسازی، خدمات پس از فروش و ... محصول از حاشیه امنیت بیشتری در بازار مصرف برخوردار است.

فن‌آفرینان تولید کننده کالاهای برتر چنانچه با اقتضائات بازار این کالاها آشنا نباشند ممکن است در اولین مواجهه با واکنش بازار دچار دوگانگی شوند: چگونه است که جامعه به کالای آنها اقبال نشان نمی‌دهد؟

پاسخ به این پرسش ساده است: جامعه باید کالا را بشناسد و به آن اعتماد کند. اعتمادسازی برای کالاهای دانش‌بنیان مستلزم صرف هزینه در معرفی مناسب کالا، گرفتن استانداردهای لازم، ثبات شرکت تولید کننده، خدمات پس از فروش، تنوع کالا برای انطباق با ذائقه و سلیقه مصرف کننده، تغییر به موقع استراتژی تولید و قیمت رقابتی مناسب با قدرت خرید مصرف کننده است.

تولید کننده کالای دانش‌بنیان با درک این واقعیت‌ها، همواره بخشی از درآمد خود را صرف تحقیق، توسعه و نوآوری در تولید کالاهای جدید و بهبود کالاهای موجود می‌کند. این هزینه، سرمایه‌گذاری شرکت برای آینده و رمز موفقیت آن در بازار و بخشی از فرآیند تجاری‌سازی است.

نکته دیگر در فرآیند تجاری‌سازی، استراتژی شرکت در استفاده از تسهیلات بانکی (اعم از تسهیلات صندوق نوآوری یا سایر بانک‌ها) است. تجربه بسیاری از شرکت‌های موفق حاکی از این است که این شرکت‌ها وابستگی حداقلی به تسهیلات دارند و استفاده از تسهیلات را محدود به موارد خاص می‌کنند.

در بازدید از یک شرکت تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با درخواست مدیرعامل برای تسهیلات سرمایه در گردش مواجه شدیم. مدیر کارخانه در حالی متقاضی تسهیلات بود که انبار کارخانه لبالب از محصولاتی بود که راه به بازار پیدا نکرده بود. تخصیص تسهیلات به این کسب‌وکار، شرکت را وارد دور باطل تولید بیشتر، نیاز به انبار بزرگتر، ناممکن شدن بازپرداخت تسهیلات و نیاز به استقراض بیشتر می‌کند. این خطر در حالی این شرکت را تهدید می‌کند که کالای تولیدی آن نیاز جامعه است و بازار دائمی دارد. حال اگر یک شرکت دانش‌بنیان که با توضیحات پیش‌گفته، کالای برتر با ریسک بالا و کمتر شناخته شده در بازار و جامعه تولید می‌کند در این دور باطل به دام افتد، دیر یا زود به سرنوشت محتوم شکست سنگین اقتصادی دچار خواهد شد. پس، استفاده از تسهیلات توسط این شرکت‌ها باید با استراتژی روشن و با ارزیابی دقیق وضعیت تولید، میزان موفقیت در بازار و نقشه‌راه آینده فناوری شرکت باشد. به عنوان یک قاعده کلی، استفاده از تسهیلات سرمایه‌گذاری ثابت باید به طور حداقلی و تسهیلات سرمایه در گردش به صورت مقطعی و با اهداف روشن و موقت در شرکت‌های دانش بنیان دنبال شود.

* دکتر رضا آذین، رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر، 1393/10/03، وبگاه بنیاد نخبگان استان بوشهر

معرفی واحدهای فناور
مجله صنعت و انرژی
 پیوندها  دسترسی آسان  ارتباط با ما  Contact information

 • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 •  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 

 • دانشگاه خلیج فارس

 • بنیاد نخبگان استان بوشهر

 •  کارگروه ارزیابی موسسات دانش‌بنیان

 • سامانه تجاری‌سازی طرح‌های دانش‌بنیان

 •  جشنواره دانایی خلیج فارس 

 • پاسخ به پرسش‌های متداول

 • پذیرش در پارک و مراکز رشد

 • واحدهای فناور و محصولات

 • مراکز رشد و واحدهای وابسته

 • دفتر مالکیت فکری

 • پیوندهای مرتبط

 • نقشه سایت

 • تماس با پرسنل حوزه‌های مختلف:  33333560 (077)

 •  اطلاعات کامل تماس و لیست شماره‌های داخلی ...

 • نمابر:  33330136 (077)  و  89776656 (021)

 • تلفن‌های دفتر ریاست: 33330168 (077)  و  33330171 (077)

 • آدرس: بوشهر، خيابان امام خميني، خيابان فردوسي،

    پارك علم و فناوري خليج فارس. کد پستی: 97414-75157

 • پست الكترونيك: info [@] pgstp.ir

کل بازديدهاي سايت: 4803857 | بازدیدهاي امروز سايت: 2747 | کل بازدیدهاي این صفحه: 409 | بازديدکنندگان آنلاين: 22 | زمان بارگذاري صفحه: 0.15
همه حقوق متعلق به پارك علم و فناوری خليج فارس است. Copyright © Persian Gulf Science and Technology Park. All rights reserved.